Advertentie
relatiegeschenkenpagina.nl  |  digit EZ mouse relatiegeschenkenpagina.nl  |  digit EZ mouse relatiegeschenkenpagina.nl  |  digit EZ mouse relatiegeschenkenpagina.nl  |  digit EZ mouse
relatiegeschenkenpagina.nl  |  bluedelftgadgets relatiegeschenkenpagina.nl  |  bluedelftgadgets relatiegeschenkenpagina.nl  |  bluedelftgadgets relatiegeschenkenpagina.nl  |  bluedelftgadgets
relatiegeschenkenpagina.nl  |  douglas john enterprise relatiegeschenkenpagina.nl  |  douglas john enterprise
Cijfers
Bent u een producent, importeur of distributeur van relatiegeschenken en u zou graag weten hoe de relatiegeschenkenmarkt eruit ziet over 5 jaar?

Tien jaar geleden was de Europese marktstructuur een structuur die bestaat uit simpele onderdelen:

    Chinese fabrieken verkochten enkel aan handelaars in Hong Kong, die op hun beurt verkochten aan importeurs.
    Nationale producenten en importeurs verkochten hun producten aan regionale distributeurs.
    En de regionale distributeurs verkochten aan de eindgebruiker.

Natuurlijk waren er uitzonderingen, maar 85% van markt handelde op deze manier.

Vandaag de dag is de markt heel wat veranderd:

Eerst en vooral heeft het internet afstanden kleiner gemaakt en communicatie sneller, makkelijker en duidelijker gemaakt, omdat er afbeeldingen kunnen worden toegevoegd om producten, plannen en logo’s beter te tonen en uit te leggen.

Ten tweede begonnen enkele distributeurs hun grote orders direct bij de groothandelaars in Hong Kong te plaatsen. De importeurs op hun beurt begonnen direct aan de grote eindgebruikers te verkopen of via “dochterbedrijven”. Andere distributeurs werden verplicht om in Hong Kong aan te kopen om competitief te blijven.

    Chinese fabrikanten verkopen nu direct aan wereldwijde distributeurs. Zij hebben de groothandelaars in Hong Kong nu niet meer nodig omdat de markt zichzelf heeft geopend voor de export en ze nu jonge studenten kunnen inhuren om in het Frans te communiceren.
    Nationale importeurs verkopen kleine hoeveelheden aan distributeurs en grotere volumes direct aan de grote afnemers.
    Regionale distributeurs maken gebruik van de hierboven genoemde methodes en verkopen aan afnemers in het hele land via hun websites en betalende Google advertenties.
    De distributeurs die niet kunnen aankopen in het Verre Oosten verliezen grote bestellingen en proberen zichzelf te onderhouden door kleinere afnames te verkopen.

Hoe gaat de markt dus evolueren in de komende 5 jaar? Wie zal er groeien, wie zal er verdwijnen, wie zal er overleven?

Het Internet zal opnieuw grote veranderingen aanbrengen op de markt, want vele Chinese bedrijven zijn al begonnen aan hun eigen websites. Voorlopig zijn deze enkel nog in het Engels, maar daarna zal dat ook in meerdere talen zijn. Deze websites staan vermeld op hun visitekaartjes of in gidsen zoals Ali-baba of Hong Kong Enterprise, maar velen onder hun hebben reeds hun SEA’s bij Google voor sleutelwoorden die hun gamma producten naar de Google top brengt.

Aan de andere kant van de marktstructuur beginnen Marketing directeurs en zelfs eigenaaren van KMO’s te ‘Googelen’ op het net om goedkopere bronnen te zoeken voor hun relatiegeschenken. Beiden zullen via het Internet kennis maken met zelfstandige (disconnecting traders) handelaars, importeurs en distributeurs. Vergelijkbaar met dit fenomeen is dat Aziatische groepen Europese of Amerikaanse bureaus beginnen op te richten om de speelruimte op de lokale markten op te vangen.

Professionele organisaties zoals PSI in Europa of PPAI/ASI in de Verenigde Staten proberen de markt te beschermen door Aziatische exposanten te weigeren op hun handelsbeurzen. Ze moeten dit doen aangezien hun grootste klanten nog steeds de importeurs zijn. Hierdoor maken zij plaats voor handelsbeurzen als Pro-Dimex, Asia Trade en anderen die opduiken in Europa en Amerika.

Online databases, zoals Sage en European sourcing, zullen Aziatische bedrijven accepteren zodat deze op hun lijsten verschijnen, maar Sourcing City in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld heeft al een database geopend voor Chinese fabrikanten. Maar DE database van morgen is….Google… Geen beperkte zoekacties, geen marktbescherming, u bent slechts enkel muisklikken verwijderd van alles wat u zoekt.

Zal vernieuwing, service en kwaliteit de lokale handelaars redden?
Zal het advies en de ervaring van de relatiegeschenkendistributeur altijd nodig zijn?
Zullen importeurs altijd voorraad hebben?