Relatiegeschenken historie
Met het geven van een relatiegeschenk willen we een positieve indruk achterlaten. Tegenwoordig delen we van klein tot groot en van ‘normale’ tot design en ‘geeky’ relatiegeschenken uit. Hoe deden we dit echter vroeger? Hoe hebben relatiegeschenken zich in onze maatschappij ontwikkeld? En wat kunnen in de toekomst nog verwachten?
oude-relatiegeschenken
Vroeger
Het beïnvloeden van je doelgroep! Samengevat is het beïnvloeden van je doelgroep het voornaamste doel achter het uitdelen van relatiegeschenken. Die doelgroepen kunnen bijvoorbeeld potentiële klanten, leveranciers of zakenpartners zijn. Bij al deze mensen proberen we met het geven van relatiegeschenken hun mening over ons, het bedrijf of een product positief te beïnvloeden.
Het positief beïnvloeden van iemands menig of het gunstig stemmen van andere personen is niets nieuws. Kijkend naar de geschiedenis kunnen we stellen dat het geven van relatiegeschenken vroeger ook gebeurde al was de benaming wellicht anders.
Uit onderzoek is gebleken dat men elkaar in de oudheid al gunstig probeer te stemmen. Zelfs in de prehistorie probeerden grotbewoners veelal de stamoudste of het stamhoofd voor belangrijke beslissingen te beïnvloeden.
Ook in de tijd van de Romeinen gaven mensen elkaar geschenken om producten te promoten of om beslissingen voordelig te beïnvloeden. Veel giften droegen destijds de geur van omkoping bij zich, maar de scheidslijn tussen het uitdelen van relatiegeschenken en omkoping is, ook tegenwoordig, dun. Geef relatiegeschenken daarom heel bewust.
Een mooi voorbeeld van het uitdelen van relatiegeschenken of hedendaagse “sampling” zijn kruiden en specerijen die ten tijde van de VOC werden uitgedeeld om de Hollanders te laten wennen aan nieuwe kruiden uit de verre Provinciën.
Opvallen
In een meer recent verleden bestonden relatiegeschenken vooral uit pennen en buttons of notitieblokjes. Uiteraard allemaal heel handig, ze worden nog immer geschonken, maar het effect is tegenwoordig vrij minimaal. Uitzonderingen daargelaten, uiteraard.
Om in een steeds meer dynamische en hectische maatschappij tussen een steeds groter aanbod aan relatiegeschenken op te vallen zijn veel bedrijven creatief geworden in het bedenken van relatiegeschenken.
Was voorheen het uitdelen van een relatiegeschenk al voldoende, tegenwoordig dient men vooral op te vallen. Met fraai vormgegeven of exclusieve relatiegeschenken kan men nog indruk maken en zodoende een maximaal effect bereiken.
Toch blijft overigens een redelijke klassiek relatiegeschenk als een fles wijn een populair gift naar medewerkers en relaties, en zo zijn er meer voorbeelden van graag gewilde relatiegeschenken.
Wat brengt de toekomst?
Gaan we ver terug in de tijd, dan weten we dat mensen elkaar al (relatie)geschenken gaven en tegenwoordig is bijna niets meer te gek. Wat zal de toekomst ons brengen?
Waarschijnlijk zullen relatiegeschenken een (nog meer) prominente plaats binnen het marketingbudget van bedrijven gaan innemen. Veel potentiële klanten, relaties en medewerkers blijven positief te beïnvloeden middels het geven van leuke en praktische relatiegeschenken.
Voor de gever van relatiegeschenken zal het echter steeds moeilijker worden om een origineel en opvallend geschenk te vinden of bedenken. Budgetten zullen moeten toenemen, wil men geen onderdeel uitmaken van de grote groep relatief anonieme uitdelers van eenvoudige pennen en sleutelhangers!
Kies nu met een kleine investering dus liever voor design en exclusieve relatiegeschenken en pluk daar in de toekomst de vruchten van!